Tuesday, July 24, 2007 | By: cipthowiryawanchannel

Sekali sekala buat gambar pinky pinky..hikss..

Assalamaualaikum W.B.T

Seperti yang ku telah bagitau di entry2 lepas tentang kemeriahan Martil,Tetouan di musim summer yang panas panas ni. Kali nih ku nak tambah cerita pulak apa yang ada di Martil tuk summer tahun ini..

Buat masa ni..pantai Martil penuh dengan manusia..berjemur menarik cahaya matahari..hehe..kemudian di sebelah kiri pantai..ada Konsert untuk sebulan..di taja oleh Ittisalat Maghreb..sebulan konsert menyebabkan martil sungguh bising di summer..kemudian ada water park sementara..untuk bebudak..besar gilak..tak cukup pantai ade lagi water park..di taja oleh Familia..

Di sebelah kanan pantai pulak..juga seperti biasa..orang berjemur mengharap panas mentari..dan ade fun fair..itu menurut kata kawan ku..aku pun tak sampai lagik ke sebelah kanan pantai..oleh kerana ku lebih suka ke kiri pantai..keke..semua itu..sudah cukup membuat Martil sungguh bising..bermula di malam hari..berterusan hingga ke anak pagi..

Sejak dua tiga hari ini..aku sibuk mencari rumah untuk di sewa oleh salah seorang staff kedutaan Malaysia di Morocco ini..maka aku pun dengan suka nya mencari rumah yang bebetul depan pantai..buka tingkap saje dah nampak orang berjemur gitu..hehe..ke hulu ke hilir ku mencari rumah..dan dapat lah satu dua tiga apartment..berharga 700-1000 dirham sehari..

Huhu..bagi aku mahal lah tuh..keke..sebab sewa rumah ku yang dekat gak ngan pantai nun..1000 sebulan..hehe..rumah sewa yang kat pantai tuh pulak 1000 sehari..keke..tak makan lah daku kalau duk situ..


Tempat rokok.Jangan merokok.Bahaya untuk kesihatan

Tapi kalau di lihat Martil ini..Summer memang menjadi sumber rezeki penduduk sini..berbanding dekat malaysia..bulan ramadhan akan menjadi bulan rezeki bagi penduduk di Malaysia khususnya yang beragama Islam..

Bulan ramadhan di sini..adalah sunyi..tiada bazaar ramadhan..seperti dekat Malaysia..kedai pun memang tutup jer banyak..nanti ku cerita lebih panjang tentang Ramadhan di Maroc..

Bila ku siasat dengan arab arab sini..kata mereka..rumah rumah yang di sewa tuh..selalunya akan di sewa bukan untuk sehari dua..tetapi paling kurang adalah seminggu..bayangkan..kalau seangkatan famili menyewa sebuah rumah dengan sewa 1000 sehari..dalam masa seminggu tuan rumah akan dapat 7000 dirham..banyak tuh..!!..dan summer dekat sini bermula dari bulan julai dan akan berakhir di minggu kedua bulan 9..

Tuan rumah boleh untung beratus ribu dirham dalam 2 bulan lebih..mau nyer senyum saja si tuan rumah..hikss..itulah antara keadaan Martil di musim summer begini..

Hingga Nanti..

2 comments:

ihsan_huhu said...

budak dlm gamba tuh comel gle...

kl die dh besa sound r.. aku nk angkat..

cipthowiryawanchannel said...

keke..

budak arab..memang comel sokmo..nanti ku sound sound bile die dah beso..keke