Friday, January 26, 2007 | By: cipthowiryawanchannel
Assalamualaikum..

Huwaa..dengan aksi kuak lentang sambil berdiri..hihi..Alhamdulilah ku dah habis exam kelmarin..senang hati pun ade..susah hati pun ade..tapi bila aku sampai dirumah..lepas dekat sebulan ngadap kertas saja..aku rasa pelik lah pulak..duduk dekat rumah..tak buat apa..selalunya..aku ingat time gini..memang ngadap kertas lah daku..hikhikhik..

Ku akan bercuti dalam seminggu tiga neh..sementara menunggu result keluar kan..tapi aku tak tahu lagi nak ke mana..lagipun aku cuti cuti nih pun..sibuk juga rasanya dengan urusan kawan aku yang nak balik malaysia dalam sebulan akan datang ni..kene uruskan dia punya Maroc Scholarship..


daku yang masak neh..hihihi

Nak citer apa lagik..Kelmarin ku ambik exam terakhir..oral exam tuk madah Fiqh Hadis..takut gak sebenarnya..hehe..taulah oral..masa tiba turn daku..aku gi lah masuk..duduk depan dia..buat muka budak baik..hikss..:D

tanya kahabar apa segala..aku pun ready lah untuk di soal siasat..4 bulan masuk kelas dia tiap tiap isnin jam 8 sampai 10..kemudian isnin lagik 12 sampai jam 2..apa yang aku dapat..hehehe..

jeng jeng..first skali dia tanya..ya ikhwani..sapa PM Malaysia yang lepas tuh?aku pun laju jerk cakap..Dr.Mahathir..ustaz pun kata..owhh..aku suka dia tuh..panglima negara Islam..aku sokong jer..dia tanya plak lepas tuh..Camana perangai dia?ahh sudah..aku pun bagitau..bagus lah..tegas..ambil berat dengan rakyat..lepas tuh satu lagik..dia keras dengan sohyuniyun[zionis kut bahse melayu dia]..ustaz tanya lagik..hehe..tau kenapa dia tegas dengan sohyuniyun ni?..aku jawab bla bla bla..dia tambah lagik sket..pasa mungkin antara sebab dia masa Malaysia menghadapi kegawatan ekonomi..bleh terima kah?..aku ingat soros tuh Yahudi kan..aku yer jerk lah..kikiki..

Habis soklan tuh..masuk soklan kedua..Dia suruh baca surah Al-Asr..baca lah..aiii dalam hati aku..mudah sangat..kikiki..[sabar lah ais putih..sat lagi kena lah ko]hehe..tup tup..masuk soklan ketiga..lepas baca surah tadi tu..bagaimana kita kaitkan surah nih dengan bab jihad..[Bommmmm..cam hiroshima kene bom]hikhik..

P
dia yang nak balik mesia

Aku diam lah sebentar..sebab nih tade dalam silibus..jadi seme kami student2 tak sedia ngan soklan soklan dia neh..dalam 30 saat ku fikir laju..cam mesin basuh bepusing tuh..aku pun jawab..

Hermm..[Illa Alazina Amanu wa amilus solihat]..jihad adalah satu dari pada amal soleh yang membawa kepada keimanan..disebabkan dari itu..datang hadis menceritakan tentang kebaikan orang yang berjihad..seperti potongan hadis yang tersbut dalam Muwatta..hadis bermaksud..[Di umpamakan orang yang berjihad di atas jalan Allah seperti orang yang berpuasa yang sentiasa berdiri tidak berbuka dari puasa dan tidak berhenti dari solat]

Kemudian..orang yang berjihad..pastinya menerima ujian dari Allah..kita bleh kaitkan dengan potongan ayat..[watawa saubil haq]..yakni orang yang berjihad bila dia meperkatakan tentang kebenaran kepada orang orang zalim..orang orang zalim ini akan memulaukan diri nya..dari sini..apa yang perlu di buat oleh mujahid ini?..sabar kerana semua ini ujian dari Allah..kaitkan dengan [watawa saubis sabr]..

Ustaz kata..bittaufiq wan najah..

6 comments:

zino said...

semuga ais perjaya nanti..
cuti2 kali ni nak kemana pulak?

blackpurple @ jowopinter said...

Alhamdulillah. Selasai..

'Berjihad' juga sempena awal tahun 1428 ini..

KAMATO said...

Selamat bercuti

aNIe said...

Alhamdulillah segala dah selesai...moga keputusannya nanti membanggakan...Insyaallah...

Surah Al-Asr...masih ingat surah tu lah yang kak lady bawa untuk Pertandingan Tafsir Al-Quran...sampai peringkat Daerah Selatan...kalah ngan pentafsir dari Selangor. Bukan pandai b.arab pun...cuma ambil dan cari huraian yang ade...menghafal sampai 7 mukasurat kertas kajang...hehhehe

Kaklong Syikin said...

salam

mmg teruk ya belajar kat sana sampai fiqh hadis pun kena oral exam..kat msia ni mana ada oral camtu..tapi baguslah tu.

selamat bercuti dik

Unknown said...

wah.. cuti.. seronok tu..
weh, pandai ko masak...
hik hik hik..