Sunday, June 03, 2007 | By: cipthowiryawanchannel


Assalamualaikum W.B.T

Gambar atas tuh..adalah tajuk buku..aku baru jerk beli dalam 2-4 hari lepas..kat pameran buku dekat kuliah ku..buku nih gune bahse arab seno nyer..tapi tajuk jerk di terjemahkan ke english..hehe..di tulish oleh Ali Mohd Ghosson..seorang pakar fizik astronomi..dan jadik pensyarah dekat New York University..Hebat tuh..

Dalam banyak banyak aku belajar kat Maroc nih..aku terlebih ke bidang nih..bukan lah astronomy..tapi kajian kajian islam tentang misteri misteri di sebalik kejadian..cam rahsia nombor dalam al-Quran..dan sebagainya lah..aku penah cakap benda nih kat entry lelepas nun..

Hingga lah thesis akhir ku pun asalnya nak buat tentang beda ini..tapi akhirnya..ku terbelok ke bahagian Zakat..Oklah jugak..dapat lah ilmu baru.hehe..lagipun nanti mana tau terkerja kat Pejabat Zakat..haa senang lah sket..hihi..



Dah bulan 6 skang kan..setengah tahun dah..aku pun sibuk prepare tuk final exam..sungguh kesibukan..tapi boring boring ngadap kertas tuh..tersesat ke sini pun kira ok lah jugak..hehe..

Kali nih ku nak masukkan sket lah apa yang dalam buku nih..kekongsi sket..

[Pengembaraan ke Matahari!!] (cam doraemon lah plak)..

Ok..Berapa lama masa yang di perlukan untuk sampai ke matahari?..Bayangkan ada jalan paling cepat yang menghubungkan bumi dan matahari..dan bayangkan jugak kereta kita penuh dengan minyak yang membuatkan kita tidak perlu berhenti untuk rehat langsung..

Jauh bumi dengan matahari ialah 150 juta kilometer..jikalau kita memandu selaju 150 km sejam..kita memerlukan 1 juta jam untuk sampai ke matahari..haa..berapa hari sama dengan 1 juta jam?..

Just buat simple math..sehari ada 24 jam..dan setahun ada 365 hari..dan darabkan derang bedua nih..maka hasilnya, kita mempunyai 8760 jam setahun..



Then..kita ke soklan seterusnya..Berapa kali 8760 supaya sampai 1 juta jam?..so bahagi kan dia..1 juta bahagi dengan 8760 jam..so hasilnya ada 114 dan point2..hehe..so..kita memerlukan 114 tahun..untuk sampai ke matahari..

Tapi itu hanya untuk sampai ke kawasan matahari..tak sampai pun lagik ke tempat yang leh kita berpijak nun..hikss..kalau lah kita tak terbakar..dan nak sampai bebetul ke mathari..tambah plak jauhnya ialah 7 juta kilometer..so..memerlukan kita menambah kan sebanyak 5 tahun 6 bulan..dan menjadikan mase tuk sampai ke matahari ialah dalam 120 tahun..

Daaaaaa..;)

2 comments:

..adikbebecute.. said...

membaca entry mu seolah=olah daku di dalam kelas math masa sekulah rendah dedulu..( anak2 murid sehari ade berapa jam ?...24 jam cikgu.. ) monolog dalaman gitu ..haha

zino said...

ada sesaorang di malaysia ni yg mengkaji tentang keajiban dan no. yg terdapat dalam al-quran tu.. lupa pulak zino nama nya ada buku yg dia tulis.. ada kat opis pulak (sah tak baca lagi hehe)

ada sekali tu dia bagi lecture.. tapi tak katam lagi.. dia patut datang lagi entah kenapa masih belum berkesempatan.. banyak tempat dia pergi tu..