Thursday, September 02, 2004 | By: cipthowiryawanchannel

Casablanca



Assalamualaikum....

Selepas menyambut hari merdeka semalam,badan diri ini memang telah menanggung beban paling lebih,dengan keadaan cuaca yang di luar jangkaan,dengan aktiviti kedutaan yang di luar jangkaan. Betul betul menyentap kekudratan diri ku untuk terus melawan keadaan dengan hati yang tabah: Firman Allah:

ان الله مع الصبيرين

Kemudian kembali dari kedutaan pada jam 8.30 di Kenitra,kemudian selepas makan terus merebahkan diri untuk menerima tenaga tambahan kerana esoknya pada jam 4 pagi,aku dan 8 orang lain perlu bergegas ke Casablanca untuk menghantar kawan kite ke Aeroport Mohammad 5 untuk kembali ke Malaysia tanah tercinta...Akhirnya aku hanya dapat tertidur pada jam 1 pagi..Arghhh...

Sekali lagi aku terpikir esok aku akan lebih beban lagi rasanya...

jam 7.30 sampaia di airport,jam 8 kawan kiter kena masuk ke dewan berlepas(sejam lebih awal dari masa berlepas)dan kami semua bertolak ke bandar paling canggih di Morocco nilah kira nyer...Casablanca City...hehhehe..Pada jam 9.30 pagi...kami semua mengambil sarapan roti dan Qahwah Halib atau Kopi Susu...sarapan pagi paling standard lah kat Morocco nieh...

Jam 10.15 bertolak ke Casablanca Twin Center,shopping kompleks yang memegang bangunan paling tinggi di Morocco...jenjalan tanpa membali apa apa..saja melihat harga..hehhehe

jam 10.45 bertolak ke Hobous...Pusat souvenir Morocco...ada gambar masa kat sini..nanti nanti aku kasi masuk...kekke...dalam ni,aku tak tgk souvenir...aku ngan kengkawan gi ke kedai buku luk...kekke...(Takbur Nampak)hehe...tak der lah...pastu baru gi beli jubah dan memacam...tapi aku tetap tak kuar duit lagik...sebab benda tu aku tak perlu sangat...

jam 11.30 bertolak ke Masjid Hassan 2..iaitu masjid ketiga besar di dunia...semasa nampak menara nya dari jauh...aku tidak berapa terpegun..tetapi apabila nampak kesemua bangunan dengan keluasan luar masjid yang tak terkata...betul betul menggamit hatiku....ceh jiwang...kemudian aku masuk dalam masjid pulak untuk solat zohor...MasyaAllah....inilah ciptaan Tuhan,dengan iradahnya...masjid ini penuh dengan ukiran kayu yang berharga 350 juta USD...dengar kata 44 arkitek masjid ini juga di panggil untuk membuat ukiran di masjid mana? haa masjid PUTRAJAYA....

Nanti aku masuk gambar kat sini...relaks lah...

Pas dari masjid nie...kami bertolak ke Madinah Qadimah @ Bandar LAma yang dalam nya diisi segala benda yang boleh di isi....Kami makan tengah hari di Madinah ini,aku just makan 1 per 4 ayam...tu pun dah kenyang..kawan lain ada minta kaki lembu (Qar'in) dan memacam...

Lepas tu barulah kami shopping sikit,ada beli jersi dan memacam..aku ngan nashreeq...semangat nak beli..tapi bila pikir...benda tu kalau aku tak beli,matikah aku?jadi aku dan nashreeq tak lah membeli apa apa....jimat...hehhehe....yang lain ada juga 400 ke 500 habis duit terbang melayang...aku just kuar duit tambanag dan makan...lebey kurang 200..kedekut ker aku?...

Ni Cerita untuk tatapan sumer...

Begini ceritanya... Sahabat saya tu seorangguru di salah sebuah sekolah di Malaysia.Sahabat saya tu mempunyai seorang kawanCina yang sama mengajar macam dia.Kawan Cinanye kata , dia telah terbaca beritadi akhbar Cina baru-baru ini yangmengatakan ada seorang bayi cina barusaja lahir dalam keadaan mulutnye sepertiberjahit tapi takdelah kesan jahit. Cumamulutnye tertutup rapat. Jadi doktorbersepakat untuk membedah bayi Cinatersebut. Ketika dalam pembedahan,mulutnye berjaya dibedah tapi ada sesuatuyang amat memeranjat yang berada didalam mulut bayi tersebut...Nak tahu ape dia??? Doktor yangmembedah bayi tersebut telah menemuisehelai kertas kecil yang di dalamkandungannye bertulis dalam tulisan cina...Nak tahu tak ape kandungannye??? Didalamkertas tersebut telah menyebut dalam tulisancina yang berbunyi"Ingatlah wahai manusia, sesungguhnyeHari Kiamat akan menjelma tidak lama lagi"Maka terperanjat lah doktor cina tersebutsebab bayi tersebut memang sejakdilahirkan memang mulutnye tertutup. Jaditiada bukti mengatakan ada orang yangmeletakkan kertas kecil tersebut. Jadimemanglah terbuktibahawa kuasa Allah Yang Maha Besarmenciptakan bayi tersebut sedemikian rupauntuk memberi maklumat kepada manusiatentang ketibaan hari kiamat...Sesungguhnye Allah Maha Bekuasa untukmemberikan agar bertaubat. Jadisesungguhnye Allah sebenarnye masihsayangkan kita kerana telahmemberimaklumat tersebut...Adakah anda percaya ?Dalam keadaan ini, cuba kita renungkanpada zaman Rasullulah s.a.w, Allah telahmemberikan petunjuk kecil tentang tanda-tanda hari kiamat sejak zaman nabi-nabidulu lagi. Contohnye lelaki kawin sama lelakibegitulah sebaliknye. Dan di dalam Al-Qur'ansendiri telah mengatakan bahawa tanda-tanda hari kiamat ialah apabila orang Islamsendiri yang membenci Islam danmenentangnye. Ini telah terbukti pada zamansekarang di negara kita. Jadi secaraamnye... Sebenarnye hari kiamat akanmenjelma tidak lama lagi tapi kita tak tahubila. Cuma rasullullah ada menyebut harikiamat akan datang pada hari Jumaat tapitak tahu bila... Tapi kitahairan kenapa akhbar melayu tiada berita ini.Ini adalah disebabkan pemerintah tak mahuakan menjadi kecoh di negara ini. Jadi sama-samalah kita renungkan bersamasesungguhnye berita itu adalah merupakansatu bonus daripada Allah terhadapmanusia agar bersiap sedia... Untukmenanti ketibaan hari kiamat...Seperkara lagi ialah berkenaan salah satutanda kiamat iaitu akan berlaku gempabumidi tiga tempat. Timur Tengah, Barat danTimur. Waktu itu baru Turki dan Taiwan.Tup... Tup... Mexico dilanda gempa bumiyang dahsyat juga seminggu. DanAllahyarham Ustaz Taha pernah berkatasekitar lima tahun lepas salah satu tandakiamat akan berlaku kekecohan di Indonesiadan Turki. Sama sama kita renungkan...Buktinya jelas makin nyata dari hari ke hari...Sabarlah menanti... Sekian...Ini adalah keratan email yang dihantar olehseorang rakan kepada saya. Oleh itumenjadi tanggungjawab saya untuk edarkanpada semua... Sekian...Notis : dalam Mulut Bayi (pernah disiarkan disebuah akhbar berbahasa Cina)"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimuamalan-amalanmu dan mengampunibagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapamentaati Allah dan Rasul-Nya, makasesungguhnya ia telah mendapatkemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)
















0 comments: