Saturday, November 27, 2004 | By: cipthowiryawanchannel

Assalamualaikum...
Apa kabar korang yer?Aku tengah sibuk nak exam...so jarang lah dapat nak edot blog aku nie...apapun aku akan tetap memberikan yang terbaik...
Allah,Sunnatullah,Hidup,Mati..
Allah S.W.T adalah Tuhan yang menciptakan segala sesuatu.Allah yang menciptakan langit dan bumi.Allah yang menjadikan siang dan malam.Allah yang menciptakan manusia dan haiwan;berpuak-puak dan berpasang-pasangan.
Firman Allah Al-Azim:
"Wahai manusia,sesungguhnya kami ciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan,dan kami jadikan kamu berbangsa bangsa dan berpuak puak supaya kamu berkenalan dengan baik.Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah yang paling taqwa di kalangan kamu"(Al-huujurat:13)
Abul A'la Al-Maududi menjelaskan dalam kitabnya bahawa penciptaan dan segala isi bumi merupakan manifestasi dan kekuasaan Allah S.W.T.Penciptaan manusia di iringi dengan satu sistem kehidupan yang di istilahkan sebagai Sunnatullah.Sunnatullah adalah segala aspek yang menjadi pegangan dalam disiplin sains.Sunnatullah juga adalah aspek dalam disiplin ilmu.
Sunnatullah ialah undang undang dan ketetapan Allah.Sunnatullah ialah divine law.Sunnatullah ialah God's law.Sunnatullah ialah sistem kehidupan yang melingkari manusia.Teori graviti ialah sunnatullah.Teori daya adalah sunnatullah.Segala teori yang memeberikan perincian mengenai sistem kehidupan manusia adalah sunnatullah.Siang diiringi malam juga merupakan sunnatullah.Hidup di iringi mati juga sunnatullah.
Hidup - setiap manusia yang hidup pasti mati.Suatu kehidupan pastinya akan diiringi dengan kematian.Inilah Sunnatullah.
Hidup - siapa pencipta manusia?Siapa pencetus kehidupan?Bagaimana ia bermula? Bagaimana iaakan berakhir? Siapa yang menentukan?
"Kepunyaan-Nya lah kerajaan langit dan bumi,dan Dia tidak mempunyai anak,dan tidak ada sekutu bagi Nya dan kekuasaan Nya,dan Dia telah menciptakan segala sesuatu,dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya"(Al-Furqan:2)
Sekian..
Jaga diri hiasi peribadi....

0 comments: