Sunday, December 05, 2004 | By: cipthowiryawanchannel

Assalamualaikum..
Minggu depan exam dah waiting list nak menguji kami semua,Sibuk kita di buatnya.Apapun inilah hakikat apabila kita belajar,ada satu masa kita perlu di uji,berhasilkah apa yang kita dapati selama semester nie,ataupun tidak..
Aku dalam masa rehat rehat sambil sambil belajar,terpikir nak isi apa lagi kat blog aku ni.penat memikir aku terlupa apa hajat ku sebenar.Aku membuka tafsir alquran,dan terbuka bab yang menceritakan mengenai pengumpat.aku isi blog aku dengan apa yang anda telah baca tika ini,
Jika kau biarkan telinga mu
menumpang suara sumbang
dan lidahmu menambah yang tidak ada
mencaci kesempurnaan kejadian-Nya
dengarkanlah khabar ini
Untuk apalah berdusta
selain mengumpul keuntungan peribadi
hipokrasi menjadi harga diri
dan wajahmu bermuka-muka
mengajak kepada kebaikan
sedang kau sendiri terlalu jauh
ketinggalan
Wahai diri,dengarkan khabar ini
tidakkah kau takut bahang yang menjulang
hingga ke tangkai hati
ketikla itu jasadmu terbelenggu
dalam Hutamah Tuhan-Mu
Inilah sajak yang aku petik dari satu majalah malaysia...kerana aku tidak tahu mengulas ayat Al-Quran yang aku jumpai di dalam tafsir tersebut:
"Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat dan pencela,yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitung.Dia mengira bahawa hartanya itu dapat mengekalkannya,sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar benar akan di lemparkan kedalam Hutamah.Dan tahukah kamu apa Hutamah?.Api(Yang di sediakan)Allah,yang Allah nyalakan,yang naik sampai ke hati.Sesungguhnya api itu di tutup rapat atas mereka,(Sedang mereka itu)diikat pada tiang tiang panjang"(Al-Humazah:1-9)

0 comments: