Saturday, December 18, 2004 | By: cipthowiryawanchannel




+Bahasa Arab..
Memula datang sini dulu,aku di utarakan dengan hakikat Bahasa Arab Morocco yang terbaik,Tetapi aku terjumpa dan telah bermuhadasah dengan kawan senegal yang mengatakan Mauritania mempunya bahasa Arab yang sangat baik.
Tertarik dengan fakta baru yang menerobos masuk ke dalam benak pemikiran ku,aku bertanya apa bukti atas fakta ini:
  • Mereka di didik menjadi Syu'ara dari kanak kanak sehinggalah ke besar.
  • Mereka di biasakan dengan Alfiah Ibn Malik dalam Nahu beserta syarah.

Subhanallah..betapa istimewanya mereka sehingga mampu menghafal syarah Alfiah Ibnu Malik.Aku bila pulak??

Nasihat terakhir darinya,"Kalau mahu belajar arab pergilah ke Mauritania..Dalam setahun tengoklah perubahnnya."

Kuliah Faraidh hari nie,membincangkan tentang cara pengeluaran asas masalah...Faraidh ilmu yang penting untuk seorang pelajar agama khususnya.

Kata Ustaz Shamsuri,"Ilmu faraidh ini,akan hidup dalam diri seseorang,yang mana dia selalu bergelumang dengan benda nie".

Dan aku dapat satu moral kehidupan dari kuliah ustaz tadik,"Jangan terus kata hak padanya 1/6,tengok ikut tertib"

Aku mengkonklusikan Qaul nie..agar kita dalam belajar kenalah mengikut aturan dalam menyatakan sesuatu hukum,tidak melalui perasaan bahawa itu tepat padahal kita masih lagi ragu.

Sekian dulu lah...

0 comments: