Sunday, March 20, 2005 | By: cipthowiryawanchannel



huh..pagi ahad nie..kengkawan rumah semuanya berarak seribu langkah ke pantai..bermain bola di pantai bersama pelajar thailand..cuma aku saja yang terkebil kebil di dalam bilik baru ku..mengetik sambil menyiapkan nota siasah syar'iah..penat lah jugak..ketik satu satu..kalau huruf rumi,tak pe..ini huruf arab..tu yang buat pelahan tu..

semalam borak borak housemate pasal sejarah agama..yang aku konklusikan sebagai bukan usrah..tetapi perbincangan ilmu..secara santai..hehe..bermula lah dengan tiket kapal terbang..yang mana kawan ni nak balik mesia 13 mei nie..sehinggalah ke perbincangan sejarah agama nie..dan antara point yang masih aku ingat..

Orang dahulu mula mengkaji agama..samada dari segi sejarah,kemudian perbandingan..dan sebagainya..adalah mempunya tujuan untuk membantah agama ini dan itu..tetapi tika ini..zaman ini..fenomena itu telah berubah..isu seperti mengkaji agama untuk mengatakan " agama ini begini,tidak ada ini " keadaan ini telah di kalsifikasikan sebagai isu lama..dan kini..orang mengkaji agama..adalah bukan untuk membantah..tetapi mengkaji apa yang sepatutnya..agar dua agama atau selainnya tidak bermusuh..tetapi bersama sama..dengan cara ni,mungkin keamanan mudah untuk di capai..

contohnya..kata ustaz aku..mengajar "tarikh adyan"..kita mengkaji agama..kita tidak mahu pantulan,tetapi mahu serapan..mula aku ingat..pantulan apa yang ustaz ni kata nie..sekali di bincangkan semalam..kita perlu fikir..kalau kita kata agama ini tak betul..tak buat ini..tak buat itu..maka pendeta agama yang di katakan agamanya tak betul..akan membuat bantahan semula..makanya..bantahan semula tu yang dikatakan pantulan..melalui pantulan ini akan menyebabkan "pergaduhan"..

kemudian serapan tu pulak..bila kita kaji agama mereka biarlah konklusi yang kita dapat buat..mereka terima dan kita pun terima..jadi tak dak pergaduhan..kata ustaz tu lagi.."kalau boleh biarlah kita kaji agama nie..yang buat penganut agama agama nie..dapat hidup bersama"..best jugak pendapat dia nie..

tapi kalau di lihat..apa yang di katakannya memang betul..contohnya..seperti aku..aku belajar tarikh adyan..dan mulanya aku ingat..aku akan mengetahui..kelemahan orang orang yahudi..dan sebaginya..tapi sebaliknya..aku belajar terjemahan bible..perbandingan bahasa..dan apa yang aku perhatikan..ustaz ni tak pernah mempertikaikan..hukum hakam yang ada di dalam injil..maknanya..dia bukan mengajar untuk membantah itu ini..tetapi mengkaji..sebagai ilmu..

dan sekarang aku..tengah belajar "lughah balagh" tentang bahasa nabi Isa Alaihissalam,nabi Musa Alaihissalam,dan nabi Muhammad Rasulullah S.A.W..kalau pikir remeh..memang kita kata..buat apa pi kaji bahasa nabi Isa dan nabi lain??tapi itulah hakikat..semua ilmu ni penting..dan sayangnya..yang mengkaji ilmu nie..majoritinya..orang putih..dan setengahnya..orientalis..dan termasuk juga lah pewaris pewaris nabi..ulama ulama islam..bila rasanya " majoriti yang mengkaji orang islam "..

dan kongsi ilmu sikit..dari apa yang telah di pelajari..Nabi ISa Alaihissalam adalah rasul yang di utuskan untuk menyampaikan risalah Allah..dan pastinya nab i Isa akan menyampaikan risalah Allah dengan menggunakan bahasa masyarakat sekeliling..tapi apakah bahasa yang di gunakan?adakah Isa bercakap dengan bahasa greek..adakah dengan bahasa latin..adakah dengan bahasa rom..???..

dan banyak persoalan yang di buat oleh pengkaji..contohnya..bagaimana kita menggambarkan injil berbahasa greek tetapi masyarakat Nabi Isa adalah rom??..Bagaimana kita menggambarkan injil berbahasa greek,dan kita ketahui Nabi ISa adalah nabi Bani Israel..dan sebagainya..

dan teori teori yang telah di keluarkan :

1. Vossius,Heinrich Paulus,Hug dan Diez macho berpendapat..bahasa yang di sampaikan Nabi Isa ialah..dengan bahasa greek..
2. W.Argyle..berpendapat..Nabi Isa bercakap dengan bahasa greek..tetapi pendengarnya tidak akan memahaminya kecuali dengan bahasa rom..(Expository Times,67,1955/1956,pp.92-93)
3. R.Drapper dan J.K. Russel..Zaman nabi Isa..mereka menulis dengan tulisan greek..(Ibid.p.246,p.317)
4. A.Meyer..Berpendapat..Bahasa Nabi Isa ialah bahasa rom..(Dalman,G.JESU Mutter sparche,leipzig 1896)
5. H.Birkeland..Berpendapat..Bahasa masyarakat tika zaman Nabi Isa ialah..bahasa Hebrew(Yahudi)..(Segert.s.en Aror 25 et 1957,pp.21-37)

cukup dah kut lima..sekian dulu..jumpa lagi..

0 comments: