Wednesday, March 23, 2005 | By: cipthowiryawanchannel

Huh..menerima sms dari orang yang tersayang memang menyeronokkan..itulah yang ku alami setelah menerima sms dari emak aku..yang mengatakan kenapa lama tak timbul..memang benar sudah kira sebulan aku tidak menghubungi keluarga ku samada melalui telefon ataupun chat..Kemudian pagi tadi..sebelum ke kuliah jam 9 pagi..aku menerima sms lagi jugak dari emak aku..mengatakan mahu chatting jam 8.30 malam waktu malaysia..bersamaan jam 12.30 tgh hari waktu Morocco..Insya Allah..

Kelas pagi ini..aku datang lewat sikit..banyak yang perlu di siapkan di rumah..meneybabkan aku lambat ke kuliah..ingin saja naik teksi..tapi kewangan menghalang aku berbuat demikian..hehe..dan di kuliah belajar mengenai falsafah hari sabtu orang yahudi..tak faham lagi..kena buat revision di rumah..buka kamus itu..kamus ini..terasa lah diri ini masih lemah..

Sejarah..Penipuan Sejarah..yang di lakukan oleh orang yang tak bertanggung jawab memang satu perkara yang d kesal kan..bagaimana ingin menikmati keindahan sejarah kalau ianya di cemari dengan penipuan fakta..dan aku bukan ingin mengkritik orang yang menukar fakta..tetapi cuma ingin menulis:

Pemuda membina sejrah menggunakan hati hati mereka..
Dan Ulama membina sejarah dengan akal akal mereka..
Dan Hukama' membina sejarah dengan jiwa jiwa mereka..
Bila bersatu hati,akal,dan jiwa dalam pembinaa sejarah..
Sejarah itu tidak akan padam cahayanya..
Begitulah pembinaan sejarah sebenar pada dahulunya..

Bagi seseorang ahli sejarah..mungkin tidak akan berlaku penipuan sejarah jika hati nya penuh dengan kejujuran dan sebagai seorang muslim..keimanan dan ketakwaan sepatutnya menjadi pegangan utama dalam pekerjaannya..kenapa..??

Seorang pakar jiwa eropah yang bernama Carl Jack dalam bukunya "manusia kini yang mencari jiwa" muka surat 264;(..Datang seseorang yang datang untuk berubat dengan aku..dan aku kira ianya berumur setengah abad..dan aku melihat ianya tidak mempunya masalah jiwa kecuali lah setelah di siasat ianya mempunyai masalah agama..dan kau menasihatkan padanya..sesungguhnya engkau tidak sakit..dan telah diberikan agama yang benar untuk orang isalam..dan padanya Iman yang haqiqi..)

Orang yang non Islam mengiktiraf iman sebenar ada pada agama Islam..jadinya..kita boleh konklusikan..Iman ubat sebenar untuk jiwa..kalau iman terus bertakhta di hati..tidak mustahil..segalanya akan berlandaskan keimanan pada NYa..

Memetik kata ustaz aku dalam subjek"fikr islami mu'asir"..mengenai orang bukan islam yang mengiktiraf Islam..katanya " baik nasib nama dia John..tapi Insya Allah kita doakan dia jadi Abdullah "..maknanya..kita berharap orang non Islam yang mengiktirafkan Islam menjadi Islam..Aminn

Sekian dulu untuk kali ini..Ma'as Salamah..

0 comments: