Sunday, October 15, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Photobucket - Video and Image Hosting

Akhir ni selalu jer ku nengok channel tv Malaysia kat ntnet neh..hehe..banyak nyer lah rancangan best..bersusun susun..drama tak putus2..hikss..tv 3 nyer astro ria nyer..tv 1 dan 2 tak de lah pulak..tapi ianya sudah cukup menggumbirakan..hehe..tak raya pun tak pa..ngee..:D

Majlis hari raya persatuan student Malaysia di Maroc neh akan di adakan di raya ke tiga..oleh kerna kat pusat student skang neh ngah penuh ngan student baru..mungkin aku akan raya pertama dan kedua di rumah ku saja..petang atau malam tu baru lah bertolak ke Kenitra..Insya Allah..

....Hakikat nya awal ramadhan meriah jer ibadat kita..di tengah..memuaskan..di akhir karang..boleh lah..sempena hujung ramadhan neh..mari kita kembalikan kemeriahan ramadhan..macam2 cara..semua orang tahu..tapi aku nak fokus kan dalam satu aspek iaitu "Doa mu d bulan ramadhan"..

Photobucket - Video and Image Hosting

Kerana antara [Karamah] bulan ramadhan ini ialah..doa yang di kabulkan oleh Nya..Firman Allah [Dan Tuhanmu berfirman: "Berdo'alah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu.] Dan juga [Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka , bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku].

Maka..Ber[DOA]lah pada Allah..Dan ku selitkan sedikit tulisan Dr.Abd Aziz Mustafa Kamil tentang waktu yang di makbulkan Doa..samada di dalam bulan ramadhan ataupun tidak..Antaranya..

1. Waktu Sahur ; Sabda Rasulullah [Allah turun ke langit dunia pada setiap malam, dan berkata: Sesiapa yang berdoa padaku, akan ku makbulkan doa, Sesiapa yang meminta ampun padaku, akan ku ampunkan dirinya, Sesiapa yang memohon rezeki padaku, akan ku berikan pada nya rezeki, Sesiapa yang meminta jauhkan diri nya dari darurat, maka akan ku jauhkan darinya darurat, sehinggalah fajar menyinsing]Hadis Asalnya dari Bukhari (1154) dan Muslim (758).

2. Malam Malam Ramadhan 3. Di Antara Azan dan Iqamah 4. Di Waktu sujud 5. Di Hari Jumaat 6. Di Antara Solat Zohor dan Asar di Hari rabu [boeh rujuk hadis Riwayat Tarmizi no (3475) Abu Daud no (1493) dan Ibnu Majah no (3857)..

3 comments:

Alinlai said...

selamat buat persiapan raya... org M'sia dah hantar baju raya ke blom?

Iyandz said...

Bersahur itu sunah Rasulullah SWA... Jgn lupa bangun setiap hari..:D

blackpurple @ jowopinter said...

Salam idul fitr'. Maaf zahir & batin.

Sambutan di sana tentunya berbeza ekk..?