Tuesday, October 03, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Photobucket - Video and Image Hosting

Sebagai student di perantauan neh..tak kira laa lelaki ker perempuan..time2 ramadhan gini..sure nye sibuk menyediakan juadah buka puasa dan sahur tuk diri sendiri..sebab rasanya di perantauan tak sama macam di malaysia..[Mamlou' bi souq Ramadhan]..Malas masak..boleh beli kat bazaar..kekadang dah banyak kat umah pun beli gak..hehe..tapi biasalah tuh..ianya macam [waqi'] ataupun adat kemeriahan ramadhan..

Aku kat rumah nih..sure nyer juadah buka posa dan sahur..di buat sendiri..kecuali kurma laa[1kg 12 Dirhams] yang di beli kat kedai..ada sket orang sedekah bubur harira[moroccan soup]..jadi nyer..alhamdulillah laa..sebab boleh gak sedia kan makaan tu ini semua kan..

Di jadikan kesah..giliran pertama aku masak dalam puasa kedua atau ketiga gitu..aku pun masak sedia itu ini..start lebih kurang jam 4.45 petang gitu..potong itu ini..jam 5.45 petang gitu..dah siap laa juadah nyer untuk 4 org[ahli rumah aku]..bulih tunggu jam 6.10 gitu untuk buka posa..lepas buka posa semua..aku solat maghrib gitu..lepas tu..buat lah benda2 sket..tup tap..aku tertidur sampai jam 10.30 gtu..terkejut gilos..bangun isyak dan tarawikh skali..siap laa jam 12..aku rasa penat sangat..

Aku ingat tak masak tuk sahur lagi..malas nyer nak masak..hikss..tapi kalau tak masak..tak sahur laa kami..hehe..paksa pulak masak malam tuh..lebih kurang jam 2..tung tang tung tang..kat dapur..jam 2 pagi lagi tuh..hehe..gileur[malay + french]..masak ringkas saja..sampai jam 3.30..buat lah benda2 sket..

Lepas siap tu..aku teringat..aku yang masak hari ni..kira nya aku umpamakan..mak ayah dengan 2 orang anak..[4 org ahli rumah]..menyediakan juadah puasa tuk 4 orang ni saja..dah rasa penat nyer..apatah lagi yang sampai anak 5-7..

Penghargaan kepada semua ibu-ibu yang berusaha demi yang terbaik untuk menyediakan juadah berbuka puasa dan sahur..[Karrama Allahu Fik]

* Nak masak mee kari hari ni dengan sket donut..:D

4 comments:

Kaklong Syikin said...

salam,

tima kasih atas penghargaan n doa tu :D.

penatkan?

sedap nampaknya menu mee kari n donut tu..mee tu diganti ngan spageti ke?

cipthowiryawanchannel said...

hehe..penat2..yup2 ganti ngan spagetti sajoo..;)

zino said...

selamat berpuasa di perantauan.. bulan ramadhan ni ibu2 yg paling sibuk.. menyediakan itu ini utk keluarga berbuka dan bersahur.. semuga penat lelah mereka mendapat rahmat..

bubur lambuk tak ada ke kat sana? hehe

IBU said...

Assalamualaikum.... ibu ni agaknya antara ibu-ibu di ibukota yang kurrreeeng la mahirnya memasak. Kecuali masak air, masak magee, or goreng telur. Tapinya buat2 sibuk jugak siapkan "table setting" walaupun juadah nya bukan dari dapur sendiri. Janji makan sama2 satu famili.

p/s indahnya gambar masjid & souq. rindu rasanya kat makah mukarramah & madeenah munawarah!