Saturday, May 19, 2007 | By: cipthowiryawanchannel


Assalamulaikum W.B.T

Cerita di hari Khamis 17 May 2007..

lebih kurang jam 7 begitu..aku tengah sibuk buat penambahan tuk assignment aku yang nak di hantar esok hari nya..[jumaat]..dalam tengah syok buat kerja gitu..tetiba datang sorang kawan aku Nasry..tekan loceng rumah ku gitu..aku pun dengan senang hati lah bukak..lagipun ku surang..gembira lah ade orang datang..hikss

Kate orang rezki jangan di tolaeks..kawan aku nih ajak aku gi rumah arab..ada kenduri aqiqah..first tuh aku pikir..camne ngan assignment aku kalau aku pi..kalau aku tak pi pulak..bile lagi nak gi tengok adat orang..haha..di hadapan ku ada dua pilihan..dan kedua duanya pun kire bagus jugak nyer options..

Dalam kelajuan processor otak ku nih memproses jawapan selepas berfikir ria gitu..aku pun pilih nak gi kenduri tuh..aku tanya bila..katanya lepas isyak gitu..haa..Isyak jam 9.00 malam sekrang nih dekat Maroc..[subuh 3.30 pg]..haha..jadi ada masa lagik..aku pun sambung buat kerja aku..dan aku suh kawan aku tuh buat cam rumah sendiri..haha..lagipun rumah ku ade tv satelit nun..[tinggal surang ada tv satelit..wahh]

Sampai waktu azan tuh..aku pun kluar rumah..gi solat kat surau kecik sebangunan ngan tempat tinggal daku nih..lepas azan tuh..tunggu dalam baper minit gitu..8-10 minit gitu..dan solat pun di dirikan dengan berjemaah..Alhamdulillah..

Lepas tuh..kami pun tunggu lah depan surau tuh..sesambil tuh becerita ngan jemaah lain..budak maroc ade..budak thailand ade..cerita cerita gitu..jam 9.45 gitu baru lah kami gerak ke majlis kenduri tuh..



Sampai kat rumah tuh..dalam sedia itu ini..majlis pun start dalam 10.20 gitu..di mulakan dengan Pujian pujian ke Atas Ilahi dan rasulnya..panjang lah jugak..jadi cam nasyid udahnyer..dalam 20 minit gitu..habis round satu..ingat kan dah habis lah..haha..skali ade lagik..ayat quran pulak..lepas habis ayat quran gitu..sambung smula pujian2 gitu..kemudian quran pulak..

Lepas tuh ade orang sedekah duit lah..bagi ker imam majlis tuh kan..imam baca doa pulak tuk penyedeqah nih..lepas tuh diam kejap gitu..ade orang nak bacekan quran pulak..dengar orang bace quran pulak..lepas tuh sambung lagi pepuji gitu..dalam 11.30 gitu..tak selesai lagik..last skali pepuji tala'al badru tuh..kalau daku tak silap lah..

sesambil nyanyi nasyid tuh..die bagilah kami nih kekuih..dan teh pudina..kekuih yang dia hidang neh..memang feveret aku lah..top kuih yanng aku nak bawak balik mesia bagi orang mesia makan nanti..name die..[Ka'ab Baghzal]..dalam bahse mlayu..[Tumit Rusa]..Kuih nih adalah antara kuih paling mahal dekat maroc..hahaha..sekilo beratus dirham lah jugak..haha..Tapi insya Allah..daku balik..aku bawak sekilo..haha..[ade yang nak bekirim?]..hahaha..



Aku tak makan pun kekuih tuh..sebab skill die memang orang tak makan kekuih nih..semua bawa balik..tuh pasal masa die hidang..die ada sediakan beg kertas gitu..tuk masukkan kekuih nih..maka daku pun bungkus kekuih nih..just minum teh pudina..

Lepas tuh..datang lah tukang bawa ape ntah name nyer..tempat kite basuh tangan..cam dalam gambar atas tuh..orang yang pakai t shirt tuh..akan bawa bende besi tuh..ke seluruh tetamu..lepas tuh kita pun basuh lah tangan kite..sambil dia tuangkan air gitu..haha..masa ku memula sampai dulu..bile ngadap bende nih..kelam kabut lah di buat nyer..tapi skang..dah expert..buat tenang jerk..hikss..

Lepas tuh makanan pun di hidang kan..round satu tuh..ayam sekor kene panggang gitu..kene letak dalam talam..satu talam tuh ade 4 ekor ayam panggang sekor sekor gitu..maka dalam group daku ade 6 orang..maka makan lah kami dengan gembira..kenyang atau tak kenyang tuh ngan makan banyak gitu?

Lepas selesai makan ayam tuh..maka datang pulak round kedua..daging kambing..nih memang giler ahh di buat nyer..perut bagai nak pecah dah..daging kambing dalam 3-4 kg dalam satu talam tuh..maka dekat meja daku..satu talam tuh ade 3-4 kg kambeng..di makan oleh 6 orang..haha..2 malaysia 4 maroc..makan jugak dengan gembira..

Dan Last skali..datang lagik talam terakhir..penuhhh dengan buah buahan..aku yang dah duduk tak bermaya neh..makan lah dua bijik pisang saje..dan im surrender..haha..lepas rerehat gitu..maka kami pun balik ke rumah memasing..dalam jam 2.30 pagi gitu..

Itulah kenduri Aqiqah orang Arab Maroc..

3 comments:

err_quek said...

aik..crite lebey detail nampak...:p

Name : achoy06 said...

emm hebaT jugak , kenduri pak arab marocco ni eyer..EmM kat opis aku ni ada 2 org marocco..x penah lak depa cerita pasal benda2 ni ..anyway tq ..at least dapat gak tahu kehidupan org2 marocco..

Anonymous said...

erm.... aku byk jgk kwn2 moroc kat sini, tp depa ni sumer cam mat saleh je kan, tp yes diaorg mkan punyalah byk tak hengat.patutlah besar badan kan...............mrasa