Thursday, February 10, 2005 | By: cipthowiryawanchannel



Didikan Tuhan.Betapa Pemurahnya sifat Khaliq.Allah memberi atau mendidik manusia atau hamba-hambaNya dengan pelbagai cara.Kenapa Allah terus melakukan ini?.Tentunya Allah sayang pada hamba Nya dan yang paling penting,agar manusia itu menerima Nya sebagai Tuhan dan patuh kepada syariat Nya.

Ada kalanya,Dia lihatkan kebesaran Nya melalui kejadian langit dan bumi agar manusia mengakui akan kewujudan Nya.Ada kalanya di pujuk manusia dengan syurga,Betapa indahnya Syurga serta kelazatan nikmatnya dan kecantikan bidadari.Fi nafsil Wakt,Di takutkan manusia dengan neraka Nya,betapa dahsyatnya Neraka dan azabnya yang maha pedih amat ngerinya.

Tidak kurang pula di ceritakan kehidupan orang orang yang soleh.Di dunia lagi mendapat kebahagiaan walaupun hidupnya di timpa cabaran yang berterusan.Orang kafirin atau yang toleh,Di dunia lagi,tidak bahagia sekalipun kaya.Maka rasalah azab Neraka.

Sedutan dari lirik Hijjaz " Yang lalai,akan beruntung "

Maksudnya,yang lalai di dunia ini,ianya akan sentiasa beruntung,tetapi rugi di akhirat kelak.

Allah juga menyedarkan kita dengan nikmat nikmat Nya.Di beritahu manusia ini dari tiada kepada maujud.Di cipta manusia begitu Unik dan cantik.Di cipta mata,kepala,mulut,kakindan tangan sesuai di tempatnya.Mempunyai peranan yang berbeza untuk faedah mereka.

Disedarkan lagi manusia dengan nikmat nikmat di luar diri manusia.Dan telah menganugerahkan Allah kepada hamba hamba nya biji bijian,buah buahan dan ternakan.Semua ini untuk kegunaan hamba.

Selanjutnya Tuhan insafkan lagi manusia itu dengan lain lain cara.Begitulah Tuhan mendidik manusia dengan berbagai bagai jalan.

Wa Lakin,Manusia menerimanya dengan bermacam macam cara dan berbagai bagai sikap.Ada yang terus menolak kewujudan Tuhan.Percaya dengan dunia nya sendiri.Ada yang menerima kewujudan Nya tapi membuat pembohongan tentang zat Nya.Tidak kurang yang percaya keesaan Nya tapi menolak syariat Nya.Ada yang tepat aqidahnya tapi acuh tidak acuh dengan syariat Nya.Dalam pada itu,ada yang beriman,namun memilih milih syariat Nya.Sedikit sekali yang beriman dan patuh kepada syariat Nya

Bila kita ada masyarakat Islam yang Beriman dan Bertaqwa?

0 comments: