Monday, February 14, 2005 | By: cipthowiryawanchannel

Kembali semula di kala manusia sibuk dengan perbicaraan,perayaan,dan sebagainya mengenai valentine day. Bermacam macam tanggapan yang di buat mengenai valentine day. Yang pasti aku tidak terlalu mengambil kisah mengenai fenomena ini. Yang penting kita terus di atas jalan Nya dan terus sayang menyayangi antara satu sama lain.

Saya tertarik untuk berbicara mengenai kanak kanak, mungkin kita lupa golongan mereka ini, antara yang paling menderita apabila berlaku apa apa kejadian yang tidak di ingini. Contohnya;peperangan, pergaduhan kedua orang tua, dan sebagainya.

Jadi hari nie, aku ingin mengirsalkan pesanan buat dajal dajal yang menyebabkan kanak kanak menderita tanpa sebab munasabah.

Bukalah matamu yang celik dan lihatlah dengan pandangan akal,adakah logik untuk insan kecil yang tidak berdosa menjadi mangsa permainan dan penghinaan dari manusia yang tiada pedoman. Adakah ini suatu yang boleh di terima akal?

Apalah salah mereka sehingga terpaksa menjadi mangsa yang terbiar. Mereka di siksa tanpa rasa simpati. Betapa lemahnya mereka hingga hanya mampu menjadi saksi darah merah mereka mengalir ke bumi. Adakah ini suatu yang sepatutnya di tanggung oleh manusia sekecil mereka?

Mengemis, Kebuluran, Di Caci, Di Hina, Di Pukul. Semua ini sesuatu yang lali tanpa rela di hati mereka.

Yang pastinya,sengsara pasti terasa di kaffah hayatnya. Trauma. Manusia hanya mampu bersuara di hati. Alhamdulillah jika manusia bersuara di hati!!. Kalau tidak? Manusia yang tidak bersuara hanya tahu melihat insan sekecil itu terus mengunyah, merasa dan menelan peritnya derita yang terpaksa di tanggung.

Apalah nasib mereka, jika keadaan ini terus terusan menjadi persis lancar aliran air terjun.

Pastinya, sipi di hati mereka, menagih perhatian dari kita untuk membantu golongan mereka. Bagi memberhentikan penyiksaan yang tidak di minta. Tetapi meminta kasih dan belaian mesra manusia yang memahami.

Semoga Allah menyejukkan hati hati manusia dengan salji salji keimanan. Moga kita di beri petunjuk dan hidayah yang sejati.

Sekian dari ais-putih.blogspot.com
mengirsalkan:mengirimkan
kaffah:seluruh

0 comments: