Thursday, February 03, 2005 | By: cipthowiryawanchannel

Tidak beredit blog ku lamanya amat.Maka hari ni,ku gagahi ketikan ketikan jariku untuk memberikan santapan bagi pembaca yang terlintas secara sengaja atau tidak sengaja.Khas untuk kamu.

Apa saja yang kita fikirkan perkara yang berkaitan tentang hitam dan putih,gelap atau terang.Padanya makna yang terlalu luas,tidak ada sempadan padanya.Global.

Secara amnya,hitam di kenali sebagai salah satu dari jenis warna,begitu juga putih.Manakala gelap dan terang di kenali sebagai sifat keadaan.Dan mungkin ada mkna lain mengikut kepada blok blok pemikiran.

Hakikatnya,kegelapan sentiasa dikaitkan dengan kejahatan,ujian dan kematian.Contohnya;Kenapa di lilitkan di lengan jersi Sabah pada perlawanan akhir Piala Malaysia 1996 dengan lilitan berwarna hitam?Kenapa selalunya awan yang mendung selalu di kaitkan dengan angin kencang dan taufan?Kenapa orang mengeluh bila terputusnya bekalan elektrik?

Sedang cahaya itu pula sentiasa dia menari nari dengan anggapan yang selalu di kaitkan dengan tuhan,malaikat,kebaikan dan sebagainya.Contohnya;Kenapa bila suasana cuaca cerah,orang akan gembira?Kenapa bila ada nya bekalan elektrik,tiada timbulnya keluhan?Kenapa bila kita menghadap Nya,kita memohon nur cahaya Nya?

Sinar suria adalah petanda harapan,pepohon akan turut longlai tanpa sinarnya,Kegelapan adalah lambang putus asa,dibawah naungannya,banyak jenayah telah berlaku,hingga kecurian di siang hari di anggap satu kejanggalan.

Pelik.Hairan.Ajaib.Tapi itulah hakikat kehidupan.

Tapi sebenarnya,apapun jua yang kita fikirkan mengenai hitam dan putih,gelap dan hitam.Usah dikenakan presepsi atau konsep itu di atas kulit manusia,kerana apa jua pun darah manusia tetap merah,bukan biru atau hijau.Elok kita perhatikan makna peribahasa ini,"memiliki tali pinggang hitam lebih baik dari menyimpan gajah putih"iaitu hitam tak semestinya buruk,manakala putih tak semestinya baik.

0 comments: