Saturday, April 16, 2005 | By: cipthowiryawanchannel

Huh..minggu nie aku di uji dengan peperiksaan..begitu juga dengan orang lain..di uji dengan berbagai jenis ujian..terpulang kepada individu bagaimana dia mengalun ujiannya agar ianya jadi mudah..

kehidupan manusia..ianya sentiasa susah..memenatkan..tiada yang senang..contohnya..makan pun kena suap..itulah contoh yang selalu di berikan..

Tapi jangan lah kita risau dengan kesusahan kehidupan..kerana itulah hakikat Alam..Allah sudah menentukan ianya sebegitu..dan itulah kehidupan sebenarnya..

Asal keadaan manusia di dalam kehidupan ialah satu kehidupan yang penuh dengan kesusahan dan kesempitan..kegembiraan pula di anggap sebagai sesuatu yang tiba tiba..kesukaan baginya di anggap sebagai suatu yang jarang..

Dan jikalau dunia ini bukan sebagai rumah ujian..maka tidak akan wujud sakit..tidak juga akan wujud kesempitan..dan Allah tidak akan di berikan tanggungjwab kepada Nabi nabi..malah nabi juga tidak akan di utus..tetapi..kenapa Nabi Adam A.S di keluarkan dari syurga ke dunia..Nabi Nuh A.S di dustakan oleh kaumnya..Nabi Ibrahim di bakar oleh kaumnya dan di arahkan oleh Allah untuk menyembelih anaknya..Nabi Musa berdepan dengan kekejaman Firaun..Nabi Muhammad S.A.W dengan kefakirannya..Pakciknya saidina Hamzah di bunuh..dan seterusnya dari ujian ujian yang di terima..dan begitu juga dengan wali wali Allah..dan seluruh manusia..

Dan jika dunia di cipta untuk bersenang senang..manusia tidak akan mendapat untung sedikit pun dari kesenangan itu..

Rasulullah S.A.W bersabda.."..Dunia penjara orang mukmin..dan syurga bagi orang kafir.."

Sekian..

0 comments: