Sunday, April 24, 2005 | By: cipthowiryawanchannel

Huh..ahad yang sungguh tenang..rumah aku hingga jam 1 petang masih lagi sunyi..bukan tidur..tetapi semua buat kerja masing masing..sekejap tadi terdengar bunyi gorengan ikan yang mengimbau bagaimana mak aku goreng ikan dulu..teringat kampung lagi..

Seminggu nie..berapa kali aku teringat kat Labuan..aura Labuan menarik narik kuat..macam nak balik..tapi bila fikir..baru sekejap aku di sini..tapi alasan itu tidak cukup bagi aku untuk melawan kehendak nak balik..sabar ais-putih...dugaan belajar di rantau orang..

ermm..nak citer pasal apa yah..Maulidur Rasul dah berlalu..tapi tak bermakna lepas ini tak perlu mengingat Rasulullah..tanamkan lah sifat cinta kepada Rasulullah..

Karier..Personaliti...Peribadi..benda nei adalah antara yang penting kepada seorang individu..si fulan sudah memikirkan apa kerjayanya pada masa depan..si fulan jugak sentiasa memikirkan personalitinya..seterusnya peribadi..kaum adam dan hawa pastinya memilih peribadi yang baik untuk di jadikan pasangan..dari contoh yang mudah begini..kita boleh konklusikan ianya terlalu penting..

tiada orang yang tidak mementingkan karier melainkan dia endah tak endah dengan hidupnya..no body yang tidak pentingkan personaliti..sehingga pelajar sekolah rendah sudah ada yang tahu berpersonaliti..apatah lagi kita yang remaja dewasa dan lebih dewasa..Peribadi..??..orang di lamun cinta bila di tanya mengenai kekasihnya..pastinya berkata..ianya baik..peramah..tiada yang mengatakan..ianya jahat..ianya sombong..nonplussed!!

So mari kita kait ke kiri dan kait ke kanan dalam konteks Maulidur Rasul..Persoalan peribadi dan personaliti merupakan antara persoalan yang penting dalam konteks kelahiran Rasulullah S.A.W..Apatah lagi kalaukita hubungkan persoalan peribadi kita pada hari ini dalam konteks yang bersifat global dan universal..

Realitinya kan..Rasulullah S.A.W di puterakan dengan membawa peribadi yang sungguh cantik dan sungguh sempurna dalam aspek kehidupan..keperibadiannya dapat di lihat sejak kecil hingga lah kewafatannya..

Hal ini telah di tegaskan oleh Allah S.W.T dalam Al-Kitab yang bermaksud:" Demi sesungguhnya pada diri rasulullah itu contoh yang terbaik untuk kamu"..

Sambutan Maulidur Rasul atau pun penghayatan tentang kehidupan Rasulullah patut di jadikan landasan untuk setiap indvidu muslim menilai dan memuhasabahkan diri terhadap segala bentuk gelagat hidup dan perilaku seharian.Apakah benar kita menjadikan Rasulullah sebagai role model atau sebaliknya..

Sesungguhnya kita masanie memang memerlukan peribadi peribadi yang unggul dan mulia dalam realiti masyarakat masa kini yang di percik percik dengan api moral dan akhlak yang rosak..

Dalam konteks famili sebagai contoh..pembinaan peribadi dan personaliti di kalangan ibu bapa amat penting,most important,top urgent, supaya mereka menjadi contoh ikutan yang terbaik kepada anak anak..

Kalau Ketua keluarga rosak..maka institusi kekeluargaan dengan mudah runtuh..lebih mudah dari keruntuhan tembok troy yang di masuki tentera achilles..sebab apa..tiada kepercayaan..tiada rasa hormat..dan selainnya..

begitulah keperluan peribadi dan personaliti yang mulia di kalangan masyarakat seluruhnya..Akhlak yang mulia menjadi suatu yang dominan di kalangan anggota masyarakat secara keseluruhannya..Jesteru itu,aspek pembinaan peribadi dan personaliti merupakan ini pati utama dari maksud kelahiran Rasulullah Muhammad S.A.W .
Sekian.

0 comments: