Wednesday, July 27, 2005 | By: cipthowiryawanchannel
huh..mula rancang nak balik petang isnin..bila pergi nak beli tiket train..makcik tu kata..tiket habis..logiklah jugak..musim panas kan..so kitaorang rancang nak balik pagi selasa..biasanya musim panas nie..kitaorang tak tidur malam hingga lah azan waktu subuh lembut masuk ke ruang udara..lebih kurang jam 3.30 pagi gitu..jadi bila tidur selepas jam 4 pagi..untuk bangun awal pagi..selalunya susah..hehe..lebih kurang jam 7 gitu..aku gerak kawan aku sorang lagi..nak balik pagi ker..??..last last balik selasa petang jugak..

gerak dari rumah jam 3.30 gitu..terus ambik teksi ke bandar..bila sampai di bandar..ambik lagi satu teksi ke stesen dier..sebenarnya dekat dah tu..tapi malas nak jalan..buang Rm 4 untuk sampai tepat ke depan stesen..bila sampai stesen..terus pi beli tiket tetouan-tanger-kenitra jam 4 petang waktu morocco..habis bayar lebih kurang 140 Dirhams (Rm 70) untuk dua orang..terus masuk bas..untuk pergi ke stesen keretapi Tanger..

lepas sejam perjalanan..bas sampai ke stesen keretapi tanger..ambik beg sumer..ambik angin sket..trus masuk ke keretapi..sebab keretapi akan bertolak jam 5.30 petang..maka mula lah kami bertolak ke kenitra..aku ingat ingat macam aku travel by train nie..rasa macam aku ke sekolah Hogwarts jer..hehhe..

dalam keretapi..duk borak dengan kawan aku sorang lagi..pastu borak dengan moroccans..tak lah boring sangat..walaupun aku dah naik penat dah..lebih kurang jam 9.30 gitu..kitaorang sampai ke kenitra..huhu..gembira gak..keluar dari keretapi tuh..walaupun best sebab sejuk aircond..heheh..

dan sekarng nie..aku tengah berada di kenitra..

bila sampai kenitra..ambik dinner sket..trus pi tidur..awal pula tidur..hehe..bangun tidur jam 4 pagi gitu..pusing pusing rumah..pastu baru gi solat..dan tak tidur pulak sampai ke pagi..duk melayan internet..hehe..seperti apa yang ayah aku kata.."mungkin selama cuti kat sana"..rasanya tanggapan tu betul..hehe..

dan lepas subuh tadi..sempat habiskan satu buku kisah hidup seorang tokoh pergerakan Islam..Syeikh Badiuzzaman Said Nursi..seorang tokoh pergerakan islam di zaman Kamal Attaturk..

nak masukkan sedikit kata kata dia ketika di tanya tentang pemerintahan Uthmani dan bangsa Eropah..dan syeikh Badiuzzaman menjawab.."Eropah sekarang sedang hamil Islam..suatu saat nanti akan melahirkannya..sedangkan negara Uthmani sekarang hamil fahaman eropah dan satu saat nanti akan melahirkan fahaman itu"

sekian tuk kali nie..

0 comments: