Saturday, December 24, 2005 | By: cipthowiryawanchannel
Image hosted by Photobucket.com


Bila Ais Putih Pergi Ke Marjane..

Habis baca ucapan penuh Queen Elizabeth sempena tahun baru, kadang aku befikir..kenapa tak buat kalau sudah tahu apa sebenarnya berlaku..kenapa perlu berdiam..bercakap bagai melepas batuk di tangga..sebab apa aku cakap gini..memetik ucapan beliau "This last year has reminded us that we live in a world which is not easy or safe, but it is the only place we have,"..kenapa askar british masih juga buat kacau dekat iraq..??

Tadi petang..aku pergi ke Marjane..Hyper Marche yang terkenal kat Morocco nieh..sebab memang nak rancang pergi..nak beli peralatan skulah(ejaan miss fuza) aku yang semakin berkurangan..bukan sebab aku rajin menulis..mungkin aku lalai..hilang atau tinggal dalam kelas..hehe

Oleh kerana aku jalan seorang diri..jadi aku boleh lah jalan se freedom yang boleh..menghayati ragam Manusia yang tengah beli belah..Dengan troli yang kosong..aku round round tengok barang apa nak beli..padahal ada dah list barangan yang nak di beli..menyebabkan bajet aku nak belanja sekitar 70 dirham..meningkat mendadak ker 123.20 dirham..aduss..sedih sungguh..

Tengah aku round round tuh..aku nampak satu ragam Manusia yang sudah berkahwin..bila membeli belah..si suami akan muram manjang..sebab tengok isteri dia pilih dan ambik barang masuk dalam troli..banyak pulak tuh..kenapa yer..??

Lepas tuh..Nampak lagi satu ragam Manusia..yang berumur 12 tahun kebawah majoritinya..gumbira bila masuk Hyper Marche..terutamanya bahagian..alat tulis dan permainan dan makanan ringan..tapi akan muram bila masuk ke bahagian sayur-sayuran,ikan ikanan,dan sebagainya selain tempat yang tiga tadi..Kenapa yer..??

Terakhir sebelum yang terakhir..nampak pula..golongan pekerja Hyper Marche..bila jumpa sesama diorang..mesti becakap berborak sebentar..sebelum pergi ke bahagian diorang bekerja..contoh nyer...tadi..dua makcik bekerja bersih lantai Hyper Marche tuh..tetiba bertembung tika khusyuk buat kerja..ingat dia sambung kerja..rupanya dia berhenti bercakap berborak gelak tawa..hehehe..

Yang pelik..Nampak pasangan suami isteri masuk Hyper Marche ke bahagian barang dapur..aku masa tuh tengok pinggan mangkuk segala..saja cuci mata..tup tap tup tap..nampak si suami tengok jug kaca..trus pi ambil..tanpa periksa..bersuara lah si isteri..jengjengjeng.."kenapa kau ambil jug nie..pandai pandai pula"..lebih kurang gitu la..hermm..

Dan terakhir..masa nak balik rumah..tahan teksi..pemandu tuh kata "saya tak pegi ke bab oukla."..aku kata "tak per..aku turun sebelum bab oukla"..mula lah brcerita ngan aku..ikuti kisah nyer..edisi depan..

0 comments: