Monday, December 19, 2005 | By: cipthowiryawanchannel
Image hosted by Photobucket.com


Motivasi Minda..
Cam Ner nAk Urus Masa..

Ambik kesah sket..Danish menahan teksi,selepas selesai kerja pada hari itu,"Nak kemana" Sapa Pemandu Teksi.."Nak ke Rumah,Dekat akhir jalan kedua selepas 4 kilometer",Jawab Danish..
Pemandu teksi; Dekat Saja tu..
Danish; Rumah Sewa,lagipun aku tinggal dengan keluarga..
Pemandu teksi;Awak kerja kat Stesen minyak ker..??
Danish;Begitulah keadaannya..
Pemandu teksi;Awak tak der kereta ker..??
Danish;Tak der lagi..
Pemandu teksi;Baper Umur Awak neh..??
Danish;45 Tahun..
Pemandu Teksi;Kau masih tidak mempunya kereta ataupun rumah..??!!..
Danish;Kehidupan..Seperti yang awak tahu susah,Denga gaji aku pun..tidak dapat menampung keperluan aku..apatah lagi kereta atau rumah.
Pemandu Teksi;Kenapa tak cari kerja yang lebih baik..??
Danish;Sudah terlambat untuk itu..
Pemandu teksi;Kenapa pulak..?
Danish;Aku tak der sijil ijazah dr Universiti pun..apatah lagi sijil sijil lain..
Pemandu Teksi;Tapi hidup ni adalah Universiti..lagipun kau ada buku..ko boleh mengaplikasikannya..
Danish;Aku tak der masa untuk itu..

Teksi pun berhenti di tepi jalan..Sebelum pemandu teksi tu beredar..Pemandu teksi tu,tegur skali lagi..Pandangan awak yang awak tak der masa tu..adalah silap..dan sebenarnya awak tak tahu bagaimana nak urus masa..

Cuba awak tengok buku ni..(sambil menunjukkan buku yang berada di tepi pemandu teksi tersebut)..cuba belek di mana penanda buku tersebut..sambil Danish membelk buku yang bertanda di muka surat 500..

Pemandu Teksi menambah lagi, awak tahu dimana saya mula membaca buku itu..??..Sambil Danish bertanya..Dimana..??..

Lima tahun dulu..aku juga berfikiran seperti awak..terlalu banyak masa yang telah aku buang..seolah olah aku langsung tidak mempunya masa..sedangkan perkerjaan ku tidak berapa bagus..tetapi sejak aku tahu bagaimana cara untuk mengurus masa..aku rasa aku mempunya masa yang banyak..Dan pengetahuan ku pun bertambah melalui membaca..membaca di mana sahaja hatta di dalam teksi ku ini..

Kau membaca ketika kau memandu..??.."ya" balas si pemandu..Aku memandu teksi..tetapi bila aku berhenti seperti di lampu isyarat dan sebaginya..aku mula membaca..

Sekian dulu..nanti sambung penerangannya..kisah di ambik dari kitab Wajih Awamil Suqut penulis Hadi Madrasi..di terjemah khas untuk pembaca yang bertandang oleh ais putih..

0 comments: