Wednesday, July 25, 2007 | By: cipthowiryawanchannel

An American Rhapsody

Assalamualaikum W.B.T

Malam tadik ku tidur lebih kurang jam 10.30 malam..oleh kerana ku tidak mempunya apa aktiviti untuk di buat..mata ku memang mudah membawa ku untuk tidur cepat..[boring lah tuh makne nye]..so bila ku dah tidur awal gitu..awal jugak lah ku bangun..keke..bangun bangun jer..urus diri semua..dan online ntnet lah jawab nyer..keke..

Tetiba ku boring main ntnet..ku pi ngadap tv..dan tengok lah cenel yang muvie manjang nih..dan dia tayang citer [An American Rhapsody]..Sebuah kisah benar ketika akhir Cold War di Hungary..cerita tentang sebuah keluarga yang ingin melindungi anak anak nya dari terkena kesan kesan perang dengan cara berpindah ke Amerika..

Cerita yang sungguh menyayat hati..Pengorbanan sebuah keluarga demi masa depan anak mereka..sebuah muvie kekluargaan yang mesti di lihat oleh semua orang..sape tengok mesti sedih..sape tak sedih tuh..tak berperasaan kut..kekeke..

Nih antara petikan yang ku suka dalam muvie tuh..skrip ketika berjalan kaki ke vienna austria..dialog yang berlaku di awal pagi :

"Good Morning..How Are You..??" Kate si ayah
"Good Morning..How Are You..Im Fine And You..??" Kate si emak
"Im Fine..How Are You Maria..??" Kate & Tanya si ayah ke anak nya..
"Im Fine(dlm Bahse Hngary)..Kate si Maria
"No no..You must speak English Maria" Kate Si ayah
"Im Fine.!!!" Kate si Maria riang
"Ok..You are American now.." Kate si ayah..

Hingga nanti..

2 comments:

zafi said...

heyya
nice blog...
thanks for the wish! :)
i like the dialog ... so honest!

cipthowiryawanchannel said...

thanks melawat..hehe
yaa..dialog menarek..muvie pun impressive..