Sunday, January 22, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Alhamdulillah..exam dah ku lalui dengan pelbagai dugaan..dah adat exam..memang dugaannya banyak..sekarang hanya menunggu keputusan keluar..sekal lagi aku minta doa dari kalian semua..hehe..Semoga diri ini lulus dalam peperiksaan..

Cerita exam aku dah ada di buat kat fotopages..Klik Sini

Nak citer apa kali ni..masa seminggu duduk sorang kat umah mase cuti aidil adha..aku sempat beli majalah kegemaran aku.."AYAT"..tapi baru prasan kelmarin yang ada beli majalah ni..baru ingat..hehe..

Bila aku belek belek majalah ni..jumpa satu fakta pendek tentang marah..citer dia gini..

Rasulullah bersabda : Bila marah seseorang dari kamu, dan ianya berdiri ketika itu, maka dudukan lah ianya..Maka akan hilang lah perasaan marah itu, Jika sekiranya tidak hilang,Maka baringlah..

Hadis ini tidak di ketahui keistimewaannya dari segi sains dan perubatan. Pengajian sains menetapkan yang mana Hormon Adrenaline dan Noradrenaline akan menjadi lemah tekanannya di dalam darah ketika mana manusia berada di dalam keadaan berhenti. Dan bertambah secara mendadak tekannannya bila mana manusia berada dalam keadaan marah..

Kedua-dua hormon ini bertanggung jawab terhadap dua prinsip perkataan FIGHT Or FLIGHT untuk menghadapi tekanan jantung dan darah dan menghadapi prinsip ini..samada ingin menghadapinya ataupun lari..

Begitu juga bila berbaring..kerana berbaring dapat menghadkan rasa marah Manusia..

Ini lah yang di katakan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadisnya di atas sebelum 14 kurun yang lalu.

Dah habis..tapi kita nampak bahawa sains perubatan islam lebih maju dan lebih terkehadapan..cuma kita tidak tahu dan tidak ambil manfaat..muhasabah diri..

0 comments: