Wednesday, January 04, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
assalamualaikum..

tengok semua kawan blog beredit..membuatkan diriku nak juga mengedit blog..walaupun aku masih lagi menyibukkan diriku dengan kertas kertas silibus yang perlu di hapal,buku buku yang perlu di kaji..assignment yang baru dapat kelmarin..arghh..nape tak bagi awal ² wahai cikgu ku sayang..

apa jadik dalam tahun baru aku kali nie..

- kalau sebelum nie, kami berempat ada di rumah ni..skang ni dah jadi tiga jer..sorang dah balik Malaysia..dah habis blajar dah..tahniah tahniah..!!..ter kandou juga pagi tadi masa nak hantar dia..hehehe

- raya haji dah nak dekat..maka kambing biri biri dah mula berkeluaran memenuhi pasar..hehe..aku balik kuliah tadi..dah ade dah orang angkat kambing bawa balik rumah...nak sembelih di pagi raye..hehehe

- aku nak kongsi ilmu ngan korang tentang apa yang sibuk aku nak hapal skang nieh..ilmu asas jer pun..dari ulum al-quran..tentang ayat makkiah dan madaniah..mudah jer pun..tapi buku yang aku guna ni..suuusah sangat nak paham..hehehe

* Bagaimana nak mengenali Surah Makkiah Dan Madaniah ;

* Makkiah

1.Dalam Surah tersebut ada ayat ayat Sajadah
2.Dalam Surah tersebut terdapat huruf tahajji, contoh nya alif,lam,miim..dan sebagainya. Walaupun terdapat perselisihan pendapat dalam surah Al-Baqarah dan Ali Imran.
3.Surah yang mempunyai kisah nabi nabi dan umat umat terdahulu. begitu juga Surah Al-Baqarah.
4.Surah tersebut mempuyai lafaz (Kalla)..di sebut kalimah ini sebanyak 33 kali dalam Quran.
5.Surah yang ada menyebutkan tentang kisah Adam dan Iblis. Begitu juga dengan Al-Baqarah.
6.Surah yang ada menyebut (ya iyyuhan nas).

* Madaniah

1.surah yang menceritakan tentang hudud dan faraidh.
2.surah yang menyatakan tentang jihad.
3.surah yang menyebut tentang orang munafiq.

tu jer la..info nie pun tak lengkap lagi nie..tulis ikut apa yang ingat jer..kalau salah tolong betul kan yer..

0 comments: