Wednesday, May 10, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Assalamualaikum..

Tak de apa nak di ceritakan hari ni..cuma rabu aku takde kelas..cuma nak jumpa lect jer lah untuk urusan thesis ku..jam 8.30 pagi di maroc..sunyi lagii..kebanyakan nya tak bangun lagi..kecuali lah yang bekerja pejabat, nelayan, peniaga kat pasar, dan lain lain lagi..

ooo yer..baru jer baca buku yang aku beli dua hari lepas..hehe..(lepas dua hari br ada kesempatan buka)..aku terjemah sikit..yang mane aku tertarik hehe..

Photobucket - Video and Image Hosting

Dalam asas pemikiran yang menunjukkan keistimewaan Islam ialah berasaskan kepada Insan,Alam,Kehidupan. Insan dalam pendangan Islam adalah makhluk yang mulia,di kurniakan kudrat untuk berfikir dan belajar. Dan yang lebih penting lagi insan ialah khalifah di bumi ini..

Manakala Alam pula..Allah meletakkan bumi sebagai tempat Insan belajar erti hidup..dan planet lain yang serta alam seluruhnya yang bergerak mengikut ketentuan Allah..Pertukaran Siang Malam..yang mana semuanya menuntut kepada pemikiran Islah secara menyeluruh..kerna tanpa pengahayatan tentang apa yang Allah jadikan..Hanya akan membawa kepada kerosakan di bumi Allah..

Dan terakhir..kehidupan..Islam melihat kehidupan adalah satu amanah penuh tanggungjawab yang perlu di pegang dalam menentukan kestabilan hidup dunia dan akhirat..Dan pastinya tanggungjawab itu di pegang oleh manusia sebagai khalifah di bumi ini..

(Masuk perenggan lain)

Dan Allah telah menetapkan kepada kehidupan manusia itu adalah satu "UJIAN"..semuanya ujian..Telah di tetapkan oleh Allah bermula daru turunnya Nabi Adam Alaihis Salam ke bumi ini..

Habis Sudah..

Jadinya..try try laa memahami kehidupan itu sebagai Ujian..tapi kadang kadang manusia payah nak memikirkan ketika ianya berpeluang untuk berfikir..tapi hanya akan berfikir bila sudah terkena..

Tanamkan dalam diri Ujian sebagai Tarbiah Kehidupan..

4 comments:

Kaklong Syikin said...

alangkah bagusnya kalau semua org blh berfikir macam ni..

avie eicca said...

kegembiraan juga suatu ujian yang tidak disedari oleh ramai orang.Bila gembira ingat bukan suatu ujian.Ujian selalu dikaitkan dengan kesedihan..

cipthowiryawanchannel said...

i second that!!hehe..kak marina saintis kimia paling hebat zaman ini..respek rr..leh ckp sumer bende..hikhikhik

avie eicca said...

dik es kak tak hebat ler.Kak takleh cakap pasal agama..huhu..sebab ilmu tak banyak ma.=(.Dik es ngan si pura leh ler=D