Saturday, August 20, 2005 | By: cipthowiryawanchannel
huh..semalam ke kedutaan Malaysia ntuk main volley ball bersama sama staff kedutaan Malaysia..Duta Besar Malaysia juga turut hadir bersama sama memeriahkan suasana dengan gurau senda yang melahirkan gelak tawa staff dan student petang itu..

dan meeting AMT dan Kedutaan Malaysia mengenai student baru telah di bincangkan kelmarin..dan akhirnya pelajar yang akan ke Uni aku..cuma ada empat student..dan lain di bahagikan ke tempat lain..thanks to PMMM President(darmawijaya.blogspot.com) atas usaha keras beliau..hehhe..

hidup kita kalau kita perhatikan sambil berfikir..semuanya adalah pengajaran dan pembelajaran..selagi kita hidup..kita sentiasa menjalani proses pembelajaran..bagi yang sedar..ianya akan di ambil sebagai pelajaran yang berguna..bagi yang alpa..ianya di biarkan berlalu..

kat umah yang aku duduk skang nie..ada 3 kanak kanak melayu lah tak sampai pun tadika lagi..so sungguhlah banyak tanya..mula dah dengar cerita orang yang 2 dari 3 beradik nie..banyak sangat tanya..

satu malam selepas maghrib..aku duduk dengan dia..sambil aku membaca majalah haji dan umrah..dan dia terlihat ngan gambar orang pungut batu kekecik untuk lontar jamrah..

Citer 1

adik : orang tu buat pe..?
aku : pungut batu..
adik : pungut batu buat pe..?
aku : nak lontar ni..(sambil tangan menunjukkan gambar jamrah)
adik : kenapa lontar tu..?
aku : situ ada hantu..
adik : mana hantunya..tak nampak pun..?
aku : dia takut sebab orang ramai..
adik : ....

Citer 2

aku : faham bahasa arab..?
adik : tak faham..
aku : ini lah bahasa arab..(sambil tunjuk buku berbahasa arab)
adik : cuba bace..
aku : buat per..adik kan tak faham..
adik : bacalah..bacalah..bacalah..
aku : (terus membaca sambil mata adik terkebil kebil)

apa pengajarannya..??

bagi aku untuk citer satu dan dua..mengajar aku bagaimana untuk memahamkan orang yang asalnya tak faham dan tak tahu..mula nya aku tertekan juga..tentang suruhan adik untuk baca buku arab tu..sebab dia bukan faham pun..tapi kalau kita lihat hakikatnya..kita kena baca juga..sebab itulah latihan..keyakinan..dan sebagainya..

dan citer pasal lontar hantu tuh..sepatutnya kata jer syaitan ker iblis..tapi oleh kerana kekurang yakinan adik faham akan kalimah tu..sebab aku tukar kalimah tu..tapi sebenarnya..aku silap..sepatutnya kena fahamkan makna syaitan itu dulu..inilah sikap memandang rendah kepada orang..sifat patut di kikis..!!

P/s : aku tanya adik..kucing apa bahasa english..??..katanya meow..aku kata salah..bahasa english nyer ialah cat..adik tanya..kenapa cat..??..aku pula mengubah cerita lain..hehehhe

0 comments: