Sunday, April 23, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
[ais putih dan seni]ver 1.2

begitulah tradisi kelab khat sekolah ku dalam 4 tahun pertama..kelab khat di kenali sebagai kelab terkaya di sekolah ku..hehe..pendapatan boleh menyaingi pendpatan sekolah...hikss..keuntungan dalam Rm 9000 hanya untuk Maulidur Rasul..memang banyak..Duit tu pula nanti di bahagikan dengan semua Ahli kelab khat..hehe..

Hinggalah tahun 2002..aku sebagai setiausaha kelab khat ketika itu..dan sekolah bertukar guru besar..dan sekolah masa tu menyuarakan pendapat untuk ambek 80% dari duit keuntungan kelab khat..hoho..maka kami ahli khat semua konfirm lah menolak usul ini..tolak terus..ketua kelab Khat tika tu..Mohd.Fairuz Khan bin Salim Khan(Pakistan u)..pun membuat kenyataan..Khat Sekolah untuk pertandingan Khat Maulidur Rasul akan datang..takkan di buat..(mogok laa kunun)..sekolah pun mana mau anugerah khat terbaik skolah jatuh ke tangan orang len..jadi mesyuarat pun di buat dengan pengerusi kelab khat..Ust Abdul Aziz Samad..Ketua Kelab..Fairuz Khan..dan Guru besar(lupe name tp ingat muke)..hehe..dan guru guru kanan yang lain..mesyuarat gitu2..dan akhirnya sekolah pun mengalah jugak..jadi lah kelab amik 70% dan baqi 30% pegi kat skolah..

keputusan bijak..hehe..dan kami pun buat lah semua tempahan tahun tu dan khat skolah skali..Alhamdulillah semua nya berjalan lancar..skolah pun amik lagi no 1..tuk 7 tahun berturut-turut..

tahun 2003..era pemerintahan ku di kelab khat bermula..(gelak evil)..ngeh ngeh ngeh..Ust Aziz melantik diriku sebagai ketua khat tika tu..dan masa yang sama aku juga di lantik ketua pelajar untuk MPP skolah..dan ajk perpustakaan skolah..ajk kelab bahse arab..hoho..berat..berat..dan dalam bulan april..aku pun resign jadi ketua pelajar..dan perpustakaan..sebab tak mampu..aku lebih fokus kat kelab khat senor nyer..lagipun exam STPM menunggu ku di hadapan sana..hehe..dan tugas ku di ambil oleh..Nurnikman bin Awang Kati..skang amik ijazah pendidikan kat UKM kalau tak silap..maka bertukar lah uniform ku dr sluar hijau gelap ke sluar putih..hikss..

Maulidru Rasul kali ni..tanggungjawab ku juga besar..mengulangi kejayaan skolah ku tahun2 lepas..memang adatnya ketua kelab khat akan membuat Khat untuk sekolah..maka aku di pertanggungjawabkan..aku ngan Ust Aziz pun lantik laa..student yang boleh membantu aku..yang aku ingat aku lantik..

1- Mohd Noor Khan (pakar Matematik Sekolah,di lantik untuk ukur itu ini)
2- Mohd Yusuf Maslin (pakar warna n lukisan,di lantik tuk design)
3- Awang Sharin (penulis khat,pengganti aku bila aku kluar skolah)

dan adalah 5 orang yang lain..so pasukan aku masa tuh dalam 8 atau sembilan begitu..pun buat..tempahan ada 16..dan skolah punya satu..jadi lah 17 semua yang kena siap kan dalam..setiap malam keja sampai jam 3 pagi..dan Alhamdulillah semuanya siapp dalam masa yang di tetapkan..

dan di hari pertandingan..aku just stay di asrama dengan team aku..tak pegi pun untuk penghakiman khat skolah ku..sebab terlalu penat..sampai lah jam 10 pagi..barulah aku ngan kwn yang len pegi ke dewan Saadah di bangunan JHEAINS..(venue pertandingan tilawah Al-Quran kebangsaan di sabah dulu)..dan time pengumuman..hehe..takut..sejuks..debar..sumer ade..Alhamdulillah khat skolah ku pun no 1 lagi..best jer nengok Penolong Kanan cikgu Abu Bakar..pi amek hadiah-sijil-duit kemenangan sebanyak Rm 2000..aku puasss..

begitulah kesah aku dengan khat sekolah..dengan khat luar..?..aku ikut pertandingan khat kebangsaan..sure yer lah aku tewas..banyak lagi hebat di luar sana..then ikut pertandingan khat peringkat negeri sabah..nih kali aku menang..khat ku diframekan di Sabah Islamic Civilisation Museum tingkat dua..sape yang pegi mungkin jumpa ada tag nama Ciptho Wiryawan Jaafar..hehehe..kemudian..kontraktor Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Labuan..suruh aku buat khat tuk bangunan tuh..tak banyak sikit jer..dalam 2 ker 3 meter panjang gitu dengan harga Rm 300..tapi aku tak pernah pegi lagi Mahkamah Syariah Labuan..jadi aku tak tengok lagi ade ker tidak khat tuh kat bangunan tuh..

itulah pencapaian seni khat ku..dan skarang neh..zaman Universiti..aku pun dah jarang bergiat ngan khat..aku pun takut juga kekadang kemahiran khat ku menghilang..lepas habis skolah..trus tak buat khat sampai sekarang..dah 3 tahun dah rasa nya..huhu..

bersambung [ais putih dan seni]ver1.3

4 comments:

Anonymous said...

hmmm...khatlaaa sgt!!!kalo aku ikut kalah ko..ko nda pilih aku sebab takut aku kalahkan ko kan?baik ko ngaku..kita² jak..ngaku jerk.. :-p

cipthowiryawanchannel said...

uik...sh_alkhair!!nak kene tembak ke?..

Kaklong Syikin said...

wah..aktif giler kat sekolah tu..mmg kenangan sungguhkan bila dah abih sekolah ni, naknya kita ukir nama baik kat sekolah tu.

tahniah..tahniah..cipta nama kat sekolah tu:)

ShalinzZ85 said...

cip!silalah melayari akunye blog..aku dah buat baru..www.shahlina1985.blogspot.com