Friday, April 07, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Assalamualaikum

[ 7 kau istimewa ]

cam kontroversi jer tajuk tuh..apapun gini..lepas solat jumaat tadi..terjumpa ngan pakcik jual buku2 terpakai kat kaki2 lima tuh..nampak lah buku pasal No 7 dan kaitan nya dalam Al-Quran..buku kecik jer..dalam 715 muka surat..harga pun 10 dirham..5 inggit..

dalam nih semua kesah pasal no 7 dan kaitan die dalam quran..amazing-marbelos-stunning-perfect..tuh lah rate buku ni..banyak yang terungkap..patut la no 7 besh..*Beckham pun mase pakai no 7 kat MU jadi terkenal..hehe..:D*

Penulis ni mengatakan..no 7 adalah no paling istimewa dalam al-quran..samada yang tersurat dan tersirat..so kali ni..aku sertakan lah sikit..kesah yang mudah mudah nak kita gambar kan dulu..

(Pasal Ibadah Haji dan No 7)

Seperti yang kita tahu..bahawa ibadah haji adalah ibadah yang ke 5 dalam rukun islam..dalam ibadah haji ini..Umat diwajibkan untuk tawaf mengelilingi kaabah dengan 7 pusingan..kemudian berlari2 anak di antara safa dan marwah sebanyak 7 kali ulang alik..

Rasulullah ketika melontar Jamrah juga melontar dengan 7 lontaran..dan di sebutkan juga no 7 dalam ayat yang menceritakan tentang Haji..dalam surah Al-Baqarah 192:2..
"Apabila kamu telah aman, maka bagi siapa yang ingin mengerjakan 'umrah sebelum haji, korban yang mudah didapat. Tetapi jika ia tidak menemukan, maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh yang sempurna."

***************

tu dulu kali ni..esok sambung lagi..;)

0 comments: