Friday, April 07, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
hoh..dalam 20 minit buat dua entry..cuma nak melepas apa yang terbuku di dalam hati..bermula lah kesah..lepas buat entry..di tegur oleh kawan..dan bagi lagu..2 lagu..yang berbentuk kurang enak di dengar..walaupun main target lagu tuh menasehat..

bila dengar lagu nih..pandangan aku..penasihat dan yang di nasihat nih pun lebih kurang jugak..inilah orang kata silap cara..cara dakwah yang tak baper nak betol..jadi bila cara tak betol..mane jadi dakwah..isk isk..orang yang di nasihat tuh confirm tak terkesan..tambah marah ada lagi..

Shakespears kata dalam Hamlet yang bunyi lebih kurang gini la dalam BM dia.."Kata2 seseorang yang dah terbang tinggi..tapi pemikiran nya tertinggal di bawah"..cakap tak guna pemikiran..isk isk..

Ade byk langkah utama dalam memastikan dakwah yang berkesan..antaranya :-

1- Tashih kan niat..betulkan niat..bila niat betul..Insya Allah natijah nya betul lah jugak nanti.."Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya" hadis 40

2- Gaya bahasa..ini lah punca lagu nih tak bape nak betol...dalam dakwah penggunaan bahasa yang baik dan lembut mudah di fahami adalah paling di syorkan dalam dakwah..bukannya menggunakan bahasa yang kurang enak di dengar..

3- Peka dengan keaadaan..tau psikologi semasa..haa..bila dah kuasai dua nih..Insya Allah..tak de lah lagu yang macam hantar Nuklear..padahal masih ada cara lagi tuk memperbetulkan keadaan..

haa..tuh laa di antaranya..ada banyak lagi..nih pun aku ambil dari buku.."Taujihat Amaah li da'iyah"..buku yang meceritakan ttg cara dakwah yang betul..sori ayat ku pun tak berana nak tesusun..hehe..:D

[ Jangan strict sangat dalam hidup, amek cara wasatiah..sederhana ]

0 comments: