Monday, April 24, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
[ais putih dan seni]ver1.3 last

selain seni khat yang bertapak di hatiku..pernah satu ketika di tahun 2002..aku terjangkit lagi dengan seni ntah ape name..bermula lah kesah..bila aku dan 9 orang yang lain di pilih oleh urusetia majlis perayaan maal hijrah untuk menjadi lakon tanpa skrip tuk bacaan sajak sajak maal hijrah..

asalnya yang di tugaskan tuk ambik tempat kami nih ialah..student kebudayaan UMS..tapi diorang masa tuh ade program lain rasanya..jadi amik laa kami nih..tak bertauliah langsung kami dalam bab nih..apa sebab di pilih..?..wallahu a'lam..

kami dapat surat..dan tak tahu sapa yang akan bagi tunjuk ajar dalam gerak geri dan selok belok lakon tanpa skrip neh..hinggalah kami di panggil mesyuarat tuk gerak kerja nih nanti..di bilik mesyuarat kat bangunan JHEAINS..datang masa tuh..julfekar..kmudian..pengarang novel terminal tiga tuh..sapa nama ntah..dan sorang lagik..terkneal gak di arena seni..tapi aku pun dah lupe name..tuh untuk penasehat gerak kerja lah..kemudia pembaca sajak jugak best..datuk rahman sulai..kalau tak silap bekas pengarang dekat berita harian..dan penyajak2 sabah..

stage pertama..gi ikut kursus tentang lakon tanpa skrip(apa ntah istilah sebenar die) masa tuh..sehari suntuks..masa nih belum lagi terpaut hatiku dengan karier ini..hehe..

dalam masa sebulan..diorang train kami yang tak bertauliah nih menjadi bertauliah..kalau ada orang rakam..sah jadi reality tv yang meletop letop..dan sejak berkumpul bercakap dengan orang sastera..hohoho..betapa lah best nya..bahasa melayu diorang..ketidak janggalan dalam gerak geri..buat aku pun kagum..mengajar kami dengan cara profesional..

ada satu masa tuh..diorang pelatih ngan penyajak neh berkumpul..bagi idea dan apa semua..nampak laa sesekali terkeluar bahse pelik..bahse sastera..begitulah kut bila..ahli sastera berkumpul kut..

kami di latih..camna nak hilangkan janggal dalam lakonan..takde gerak geri kontrol..hehe..dia suruh kami bergerak ke kiri kanan..goyang goyang tangan..tetibe suh berenti..first skali..memang taleh tahan..ketawa terus..dah baper kali cube..ansur ke senyum..last last..baru lah dapat menghayati watak..tuh baru asas lah tuh..sebulan kene train..bulih dah kut belakon tuk cerekarama tv 3 tuh..hikss..

dan lepas sebulan gitu..persembahan kami pun berjalan lancar..masa tuh sibuk sangat..kat belakang pentas..di pentas..apatah lagi..ade artis lain..rabbani pun ade gak..baik jugak diorang tuh..hehe..itulah kenangan aku dalam seni lakon lakon neh..pengalaman indah..

4 comments:

zino said...

boleh asah lagi bakat tu hehe

blackpurple @ jowopinter said...

Lama tak melawat...
Anda berjiwa seni juga rupanya...

Kaklong Syikin said...

masih berlakon lagikah sehingga hari ini di kampus?

KAMATO said...

Ada bakat tu kenela tunjuk.....