Wednesday, April 26, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Assalamualaikum..

Trial exam 24-25-26 menyebabkan aku tak berapa aktif mengapdate blog ku..selalu tengok tengok shoutbox tuh jer..teringin nak apdate gak tapi tak beridea..jadi kali ni aku pun nak apdate lah sikit..sambung kembali pasal no 7..

[No 7 pertama dan terakhir]

Surah yang menyebutkan angka 7 di dalam Al-Quran ialah surah Al-Baqarah di dalam ayat 29. Firman Allah : (Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu)[29:2].

Dan surah terakhir yang menyebutkan angka 7 dalam Al-Quran ialah surah An-Naba di dalam ayat 12. Firman Allah : (dan Kami bina di atas kamu tujuh buah yang kukuh)[12:78].

Apa cerita..?..hehe..mari kita ungkap apa yang tersirat step by step;

Hakikat Pertama : Jumlah surah dari Surah Al-Baqarah yang mempunyai angka 7 pertama hinggalah Surah An-Naba yang mempunyai angka 7 terakhir di dalam Al-Quran ialah sebanyak 77 surah. Yang mana 77 ialah hasil darab 7..11 X 7 = 77.

Hakikat Kedua : Jumlah ayat Al-Quran dari ayat yang terkandung angka 7 pertama (29) dalam surah Al-Baqarah hingga ayat (12) dalam surah An-Naba ialah sebanyak 5649 ayat. Yang mana ianya juga adalah hasil darab 7..807 X 7 = 5649

Hakikat Ketiga : Jumlah ayat dari permulaan surah Al-Baqarah hinggalah ke ayat terakhir dalam surah An-Naba ialah sebanyak 5705 ayat. Juga adalah hasil dari bagi darab 7..815 X 7 = 5705

Hakikat Keempat : Jumlah ayat dari permulaan Al-Quran iaitu dari surah Al-Fatihah hinggalah ke ayat yang mempunyai angka 7 terakhir di surah An-Naba ialah sebanyak 5712..juga adalah hasil darab 7..816 X 7 = 5712

Sampai sini dulu untuk [No 7 pertama dan terakhir]..ada lagi hakikat lain..tapi aku ragu nak menterjemahnya..jadi adalah lebih baik aku bagi yang terang pada semua orang..semoga ianya memberikan manfaat..hehe..

3 comments:

aNIe said...

Ais...moga sukses dlm exam ni...malam ni dah 27...dah lepas kot...

blackpurple @ jowopinter said...

since my fave no is SEVEN, i like ur entry...

thanks for your sharing...

Kha said...

tujuh tujuh~!!

uhukz..
ustaz kite pandai main no 7!!
mandai main math gak..
hebat!!

masya ALLah..
suBhaNallah..