Sunday, March 26, 2006 | By: cipthowiryawanchannel
Assalamualaikum..

Mercu tanda kebanggaan sesebuah negara @ bandar selalunya di nilai dari statue atau bangunan tertinggi atau benda ajaib dan sebagainya lah. Tetapi di dalam islam, Dr.Qardhawi dalam bukunya "Al-Quds Qadhiyyah Kullu Muslim" menganggap mercu tanda negara atau bandar orang muslim adalah dengan masjidnya..

Dr.Qardhawi mengatakan Mekkah adalah bandar utama dari bandar bandar islam yang lain..kerana Allah telah memuliakan dengan adanya Masjid Al-Haram, yang di kenali sebagai tempat ibadah haji di dirikan..

Bandar kedua pula di nyatakan ialah Madinah Al-Munawwarah..yang mana Allah telah memuliakan bandar ini dengan terbinanya Masjid An-Nabawi, di dalam masjid ini juga terdapatnya Makam Baginda Rasulullah S.A.W..

Baitul Maqdis pula adalah bandar ketiga yang di muliakan Allah dengan terbinanya Masjid Aqsa..yang mana Allah memberkati apa yang di sekitarnya.

Kerana ada hadis yang mana Rasulullah berkata:"Jangan kamu bersungguh untuk bermusafir kecuali ke tiga buah masjid: Masjid Al-Haram, dan Masjid Al-Aqsa, dan Masjid ini."(Muttafiqun Alaih)

"Masjid ini"=Masjid An-Nabawi

-----------------------------

masih berfikir nak masak apa hari ni..

2 comments:

K@sih said...

saya suka memasak... :)
saya anggap memasak ni mcm buat amali Kimia...
campur tu...campur ni...
tadaaa....dah jadi lauk...hihi...

avie eicca said...

amali kimia ??wah kalau macam tu senangla masak ya.Nanti adik mesti terrer masak bila balik mesia mai penang bukak kedai:D..he..he..hekak jadi tukang beli jela...